Szkoła Podstawowa nr 39 | im. Kornela Makuszyńskiego

41-219 Sosnowiec ul. Lubelska 51 Tel:(32) 263-12-47      

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 4992184
  • Do końca roku: 287 dni
  • Do wakacji: 94 dni

Mądra Szkoła Czyta Dzieciom

„Mądra szkoła czyta dzieciom” to nowa odsłona kampanii społecznej prowadzonej przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, która jest  adresowana do szkół.

Jej celem jest zachęcenie dyrekcji szkół i nauczycieli do wprowadzenia codziennego czytania uczniom dla przyjemności do programu zajęć. 

Nasza szkoła przystąpiła do programu w lutym 2015r.

Zasady uniwersalne codziennego czytania dzieciom:

  • Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką
  • Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
  • Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
  • Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje
  • Chronimy wrażliwość dziecka - nie wzbudzamy lęków i napięć
  • Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut
  • Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
  • Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby 

W domu:

  • czytanie od urodzenia, a nawet wcześniej – do brzuszka
  • codziennie - ustalenie stałej pory – np. przed spaniem w ciągu dnia i wieczorem - oswajanie z książką/książka jako zabawka (z wykorzystaniem książek wytrzymałych na eksperymenty małych dzieci)
  • jak najwięcej zabaw z książką – rozmowy o obrazkach, wynajdowanie literek i krótkich wyrazów, wymyślanie innych zakończeń etc.
  • uczenie poszanowania książek papierowych: nie zaginamy rogów, nie kładziemy na blacie w kuchni
  • kontynuowanie czytania nawet gdy dziecko samo umie czytać
  • zabieranie książek na wyjazdy/ wycieczki i tam, gdzie trzeba dłużej czekać (np. u lekarza)
  • czytamy także nastolatkom (chodzi o więź i rozmowę, do której książka jest często tylko pretekstem)
  • telewizor i komputer – tylko we wspólnej przestrzeni domu, trzeba nauczyć dziecko umiaru i wybiórczego kontaktu z mediami elektronicznymi 

W szkole:

  • ustalenie stałej pory, codziennie
  • warianty: 20 minut czytania przez nauczyciela lub 10 minut rano czytanie przez nauczyciela, 10 minut pod koniec zajęć wszyscy czytają samodzielnie (nauczycieli i personel szkoły – też)
  • książki spoza lektur obowiązkowych, zawsze ciekawe, mogą być proponowane przez dzieci
  • nie na stopnie i odpytywanie; ważna rozmowa po przeczytaniu, ew. rysowanie u młodszych dzieci
  • warto zainstalować w klasie półki z książkami

Korzyści z codziennego czytania dzieciom: Codzienne czytanie dziecku na głos – co potwierdzają badania, a także obserwacje czytających rodzin, przedszkoli i szkół:

  1. Zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka - miłości, uwagi, stymulacji itp.
  2. Buduje mocną więź pomiędzy czytającym dorosłym i dzieckiem
  3. Wspiera rozwój psychiczny dziecka,
  4. Wzmacnia jego poczucie własnej wartości
  5. Uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
  6. Przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania
  7. Uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
  8. Rozwija wyobraźnię
  9. Poprawia koncentrację, wycisza i uspokaja
  10. Ćwiczy pamięć
  11. Przynosi ogromną wiedzę ogólną
  12. Ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
  13. Uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną
  14. Rozwija poczucie humoru
  15. Jest znakomitą rozrywką
  16. Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
  17. Jest zdrową ucieczka od nudy, niepowodzeń i problemów
  18. Chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej
  19. Jest profilaktyką działań aspołecznych
  20. Kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
 

W roku szkolnym 2015/2016 program „Mądra Szkoła Czyta Dzieciom” realizowany jest w klasach I–III.

Działania podejmowane w ramach realizowanego programu:

  • W dniu 29 października 2016 r. w naszej szkole miała miejsce pierwsza edycja wymiany książkowej – crossbookingu. Ideą crossbookingu jest anonimowe i nieodpłatne "puszczenie" przeczytanej książki w obieg. Celem tego działania jest maksymalne wykorzystanie obiektu crossbookingu i rozpowszechnienie jego treści.
  • Został zorganizowany konkurs międzyszkolny pod patronatem Radnego pana Kamila Wnuka „Bajkowe Misz – Masz”. Konkurs skierowany był do uczniów klas trzecich okolicznych szkół i miał na celu popularyzację czytelnictwa i rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą.
  • Odbyło się Pasowanie na Czytelnika uczniów klas drugich. Wzorowi czytelnicy zostali nagrodzeni dyplomami. Dzieci, które przeczytały rekordową liczbę książek otrzymały nagrody książkowe.
  • Szkolne koło teatralne wystawiło przedstawienie promujące książki i czytelnictwo pt. „Nie ma tego złego…”
  • Uczniowie naszej szkoły biorą udział w konkursach organizowanych przez inne biblioteki szkolne oraz Miejską Bibliotekę Publiczną w Sosnowcu.
  • Zorganizowano szkolne konkursy: Klasy drugie uczestniczyły w zajęciach organizowanych w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 15.
    • „Bajkowe Misz – Masz” – międzyklasowy turniej dla klas trzecich
    • Zakładka do książki
    • Trwa całoroczny konkurs czytelnictwa klasowego i indywidualnego.
  • Odbywa się codzienne głośne czytanie przez wychowawców w klasach I – III, oraz w grupach świetlicowych.
  • Grupy przedszkolne z Przedszkola Miejskiego nr 44 odwiedziły bibliotekę szkolną. W czasie zajęć dzieci poznały naszą bibliotekę, dowiedziały się jak powstaje książka i skąd się biorą książki w bibliotekach.
  • Nauczyciel - bibliotekarz spotykał się z grupami przedszkolnymi na zajęciach czytelniczych połączonych z głośnym czytaniem książek. Uczniowie naszej szkoły odwiedzają Miejskie Przedszkole nr 44 gdzie czytają dzieciom wskazane przez nauczyciela – bibliotekarza książki.
  • Nauczyciel - bibliotekarz prowadzi zajęcia popularyzujące czytelnictwo, poleca ciekawe książki, rozmawia na ten temat indywidualnie z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami, pomaga w wyborach czytelniczych.
  • Wzbogacono księgozbiór biblioteki szkolnej. W ramach Rządowego programu wspierania szkoły w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży „Książka naszych marzeń” zakupiono wiele nowości literackich.

 

Nauczyciel – bibliotekarz: Mirosława Ryba