Mądra Szkoła Czyta Dzieciom
„Mądra szkoła czyta dzieciom” to nowa odsłona kampanii społecznej prowadzonej przez Fundację „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, która jest adresowana do szkół.
Jej celem jest zachęcenie dyrekcji szkół i nauczycieli do wprowadzenia codziennego czytania uczniom dla przyjemności do programu zajęć.
Nasza szkoła przystąpiła do programu w lutym 2015r.
Zasady uniwersalne codziennego czytania dzieciom:
- Czytamy zawsze w atmosferze entuzjazmu i zachwytu dzieckiem i książką
- Codziennie, regularnie, dobrze jest wybrać stałą porę i stworzyć rytuał czytania
- Zawsze z myślą o sprawieniu dziecku przyjemności, nie za karę, czy z obowiązku – celem jest wyrobienie u dziecka trwałego skojarzenia czytania z przyjemnością
- Wybieramy książki interesujące i odpowiednie dla wieku i poziomu rozwoju dziecka – uwzględniamy jego reakcje
- Chronimy wrażliwość dziecka - nie wzbudzamy lęków i napięć
- Dopasowujemy czas czytania do umiejętności skupienia się dziecka – zaczynamy od kilku minut
- Nie zmuszamy dziecka, by siedziało spokojnie i bez ruchu – może się bawić, słuchając
- Nie pozostawiamy dziecka z książką samotnie, gdy już zna litery, gdyż zniechęci się do czytania. Czytanie jest wtedy zbyt trudne, a dziecko traci główną atrakcję czytania: bliskość ważnej osoby
W domu:
- czytanie od urodzenia, a nawet wcześniej – do brzuszka
- codziennie - ustalenie stałej pory – np. przed spaniem w ciągu dnia i wieczorem - oswajanie z książką/książka jako zabawka (z wykorzystaniem książek wytrzymałych na eksperymenty małych dzieci)
- jak najwięcej zabaw z książką – rozmowy o obrazkach, wynajdowanie literek i krótkich wyrazów, wymyślanie innych zakończeń etc.
- uczenie poszanowania książek papierowych: nie zaginamy rogów, nie kładziemy na blacie w kuchni
- kontynuowanie czytania nawet gdy dziecko samo umie czytać
- zabieranie książek na wyjazdy/ wycieczki i tam, gdzie trzeba dłużej czekać (np. u lekarza)
- czytamy także nastolatkom (chodzi o więź i rozmowę, do której książka jest często tylko pretekstem)
- telewizor i komputer – tylko we wspólnej przestrzeni domu, trzeba nauczyć dziecko umiaru i wybiórczego kontaktu z mediami elektronicznymi
W szkole:
- ustalenie stałej pory, codziennie
- warianty: 20 minut czytania przez nauczyciela lub 10 minut rano czytanie przez nauczyciela, 10 minut pod koniec zajęć wszyscy czytają samodzielnie (nauczycieli i personel szkoły – też)
- książki spoza lektur obowiązkowych, zawsze ciekawe, mogą być proponowane przez dzieci
- nie na stopnie i odpytywanie; ważna rozmowa po przeczytaniu, ew. rysowanie u młodszych dzieci
- warto zainstalować w klasie półki z książkami
Korzyści z codziennego czytania dzieciom: Codzienne czytanie dziecku na głos – co potwierdzają badania, a także obserwacje czytających rodzin, przedszkoli i szkół:
- Zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka - miłości, uwagi, stymulacji itp.
- Buduje mocną więź pomiędzy czytającym dorosłym i dzieckiem
- Wspiera rozwój psychiczny dziecka,
- Wzmacnia jego poczucie własnej wartości
- Uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu
- Przygotowuje do sprawnego samodzielnego czytania i pisania
- Uczy samodzielnego myślenia: logicznego, przyczynowo-skutkowego, krytycznego
- Rozwija wyobraźnię
- Poprawia koncentrację, wycisza i uspokaja
- Ćwiczy pamięć
- Przynosi ogromną wiedzę ogólną
- Ułatwia naukę i pomaga odnieść sukces w szkole
- Uczy dziecko wartości i odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną
- Rozwija poczucie humoru
- Jest znakomitą rozrywką
- Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
- Jest zdrową ucieczka od nudy, niepowodzeń i problemów
- Chroni dziecko przed zagrożeniami ze strony kultury masowej
- Jest profilaktyką działań aspołecznych
- Kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
W roku szkolnym 2015/2016 program „Mądra Szkoła Czyta Dzieciom” realizowany jest w klasach I–III.
Działania podejmowane w ramach realizowanego programu:
- W dniu 29 października 2016 r. w naszej szkole miała miejsce pierwsza edycja wymiany książkowej – crossbookingu. Ideą crossbookingu jest anonimowe i nieodpłatne "puszczenie" przeczytanej książki w obieg. Celem tego działania jest maksymalne wykorzystanie obiektu crossbookingu i rozpowszechnienie jego treści.
- Został zorganizowany konkurs międzyszkolny pod patronatem Radnego pana Kamila Wnuka „Bajkowe Misz – Masz”. Konkurs skierowany był do uczniów klas trzecich okolicznych szkół i miał na celu popularyzację czytelnictwa i rozwijanie zainteresowań literaturą dziecięcą.
- Odbyło się Pasowanie na Czytelnika uczniów klas drugich. Wzorowi czytelnicy zostali nagrodzeni dyplomami. Dzieci, które przeczytały rekordową liczbę książek otrzymały nagrody książkowe.
- Szkolne koło teatralne wystawiło przedstawienie promujące książki i czytelnictwo pt. „Nie ma tego złego…”
- Uczniowie naszej szkoły biorą udział w konkursach organizowanych przez inne biblioteki szkolne oraz Miejską Bibliotekę Publiczną w Sosnowcu.
- Zorganizowano szkolne konkursy: Klasy drugie uczestniczyły w zajęciach organizowanych w Miejskiej Bibliotece Publicznej Filia 15.
- „Bajkowe Misz – Masz” – międzyklasowy turniej dla klas trzecich
- Zakładka do książki
- Trwa całoroczny konkurs czytelnictwa klasowego i indywidualnego.
- Odbywa się codzienne głośne czytanie przez wychowawców w klasach I – III, oraz w grupach świetlicowych.
- Grupy przedszkolne z Przedszkola Miejskiego nr 44 odwiedziły bibliotekę szkolną. W czasie zajęć dzieci poznały naszą bibliotekę, dowiedziały się jak powstaje książka i skąd się biorą książki w bibliotekach.
- Nauczyciel - bibliotekarz spotykał się z grupami przedszkolnymi na zajęciach czytelniczych połączonych z głośnym czytaniem książek. Uczniowie naszej szkoły odwiedzają Miejskie Przedszkole nr 44 gdzie czytają dzieciom wskazane przez nauczyciela – bibliotekarza książki.
- Nauczyciel - bibliotekarz prowadzi zajęcia popularyzujące czytelnictwo, poleca ciekawe książki, rozmawia na ten temat indywidualnie z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami, pomaga w wyborach czytelniczych.
- Wzbogacono księgozbiór biblioteki szkolnej. W ramach Rządowego programu wspierania szkoły w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży „Książka naszych marzeń” zakupiono wiele nowości literackich.
Nauczyciel – bibliotekarz: Mirosława Ryba