Koncepcja Pracy Szkoły
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 39 NA LATA SZKOLNE 2020 – 2025
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. poz.59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
- Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287.)
- Konwencja o prawach dzieckaprzyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.(Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
- Statut Szkoły Podstawowej nr 39 w Sosnowcu.
"Dziecko chce być dobre.
Jeślu nie umie - naucz.
Jeśli nie wie - wytłumacz.
Jeśli nie może - pomóż."
J. Korczak
PRIORYTETY SZKOŁY
- wszechstronny rozwój dziecka i osiąganie wyników na miarę jego możliwości
- wychowanie patriotyczne i regionalne
- edukacja europejska
- edukacja prozdrowotna
- wychowanie społeczne
- poprawa bazy szkoły
- promocja szkoły
WIZJA
U nas znajdziesz przyjaciół i pomoc w kształtowaniu własnej osobowości.
MISJA
Nasza szkoła stwarza warunki i udziela dziecku wszelkiej pomocy, aby mogło się ono wszechstronnie rozwijać.
NASZ ABSOLWENT
- Posiada ukształtowany system wartości.
- Jest dobrze przygotowany do dalszych etapów kształcenia.
- Toleruje i akceptuje drugiego człowieka.
- Prezentuje postawę patriotyczną i proeuropejską.
- Szanuje tradycje szkolne, regionalne, narodowe.
- Jest świadomy swoich praw i obowiązków.
- Potrafi podejmować działania i przewidywać ich konsekwencje.
- Zna zagrożenia współczesnego świata i potrafi się nim przeciwstawić.
- Lubi i chce się uczyć korzystając z różnych źródeł.
- Pozytywnie patrzy na siebie i świat.
- Zna i stosuje zasady zdrowego odżywiania się.
- Jest wrażliwy na piękno przyrody – wykazuje postawy ekologiczne.
- Zna i stosuje zasady „savoir vivre”.
- Prezentuje postawę asertywną w kontaktach międzyludzkich.
- Ceni literaturę nie tylko jako źródło informacji, lecz również mądrości życiowej.
KSZTAŁCENIE |
||||
Lp. |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
OSOBY REALIZUJĄCE |
1. |
Umożliwienie wszechstronnego rozwoju ucznia. |
Zajęcia pozalekcyjne: |
według harmonogramu na dany rok szkolny |
nauczyciele prowadzący zajęcia |
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce. |
według potrzeb |
nauczyciele uczący |
||
- Kształtowanie kompetencji kluczowych. |
cały czas |
nauczyciele uczący |
||
2. |
Wprowadzenie innowacji pedagogicznych. |
- Tworzenie klas innowacyjnych. |
według potrzeb |
nauczyciele uczący |
3. |
Podnoszenie wyników klasyfikacji i sprawdzianów w klasach III i VIII |
- Analiza i sprawozdanie po sprawdzianie klas III. |
na koniec roku szkolnego |
zespoły zadaniowe |
4.
|
Doskonalenie procesu dydaktycznego.
|
- Stosowanie aktywnych metod pracy. |
cały okres dydaktyczny |
Rada Pedagogiczna |
- Indywidualizacja procesu nauczania. |
cały czas |
Rada Pedagogiczna |
||
- Doskonalenie zawodowe nauczycieli. |
wg potrzeb |
Rada Pedagogiczna |
||
- Realizacja programów edukacyjnych. |
cały czas |
zespoły zadaniowe |
||
-Udział w projektach edukacyjnych |
cały czas |
Rada Pedagogiczna |
||
5.
|
Rozwijanie talentów uczniów.
|
- Rozwój zdolności muzycznych- zajęcia chóru szkolnego. |
według harmonogramu na dany rok szkolny |
nauczyciel muzyki |
- Organizowanie zajęć sportowych i tanecznych. |
według harmonogramu na dany rok szkolny |
nauczyciele wychowania fizycznego |
||
- Rozwój zdolności plastycznych poprzez różnorodne formy zajęć pozalekcyjnych np. zajęcia |
wedlug harmonogramu na dany rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
||
- Przygotowanie do wojewódzkich konkursów przedmiotowych. |
według harmonogramu na dany rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
KRYTERIA SUKCESU
- Zauważalny przyrost wiedzy i umiejętności uczniów po I i II etapie edukacyjnym.
- Prawie wszyscy uczniowie szkoły uzyskują promocję do klasy programowo wyższej.
- Coroczny wzrost ilości uczniów kończących szkołę z wyróżnieniem.
- Wzrost liczby nauczycieli osiągających kolejne szczeble awansu zawodowego.
WYCHOWANIE I OPIEKA |
||||
Lp. |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN REALIZAICJI |
OSOBY REALIZUJĄCE |
1. |
Kształtowanie prawidłowych postaw. |
- Aktywny udział w akcjach charytatywnych. |
cały czas |
zespoły zadaniowe |
- Umożliwianie uczniom kontaktu z różnymi formami kultury. |
na bieżąco |
wychowawcy |
||
- Superklasa. |
cały czas |
zespoły zadaniowe |
||
- Propagowanie czytelnictwa. |
cały czas |
wszyscy nauczyciele |
||
- Edukacja medialna. |
cały czas |
wszyscy nauczyciele |
||
- Kształtowanie postaw asertywnych. |
cały czas |
wszyscy nauczyciele |
||
2.
|
Zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa.
|
- Udział w ogólnopolskich programach dotyczących bezpiecznej szkoły. |
cały czas |
wszyscy nauczyciele |
- Powołanie Rzecznika Praw Ucznia |
1 raz w roku szkolnym |
Samorząd Uczniowski |
||
3. |
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
- Wdrażanie zdrowotnych programów profilaktycznych. |
cały czas |
Dyrektor, wychowawcy |
- Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych propagujących zdrowy styl życia. |
cały czas |
nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne wg harmonogramu |
||
Udział w akcjach: |
cały czas |
cała społeczność szkolna |
||
4. |
Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego. |
- Analiza absencji uczniów. |
koniec roku szkolnego |
wychowawcy pedagog |
5. |
Opieka nad uczniem po lekcjach. |
- Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. |
według harmonogramu |
nauczyciele prowadzący zajęcia |
- Zajęcia świetlicowe. |
cały czas |
nauczyciele świetlicy |
||
- Wyjścia edukacyjne, wycieczki. |
według harmonogramu na dany rok szkolny |
nauczyciele organizujący wyjścia |
||
6. |
Współpraca |
- Dzielenie się wiedzą z zakresu wychowania i edukacji dziecka. |
zebrania z rodzicami |
wychowawcy, pedagog, zaproszone osoby |
- Uczestnictwo Rodziców w realizacji zadań określonych w planach szkoły. |
na bieżąco |
rodzice i Rada Rodziców |
||
7. |
Wdrażanie do samorządności. |
- Działalność Samorządów Klasowych. |
cały czas |
wychowawcy Samorządy Klasowe |
- Działalność Szkolnego Samorządu Uczniowskiego. |
cały czas |
opiekunowie SU, prezydium SU |
||
- Udział w organizacjach działających na terenie placówki. |
cały czas |
uczniowie, nauczyciele |
KRYTERIA SUKCESU
- Nasi uczniowie mają ukształtowany system wartości.
- Szkoła jest postrzegana jako przyjazna uczniom.
- Coroczny spadek absencji uczniów.
- Rodzice aktywnie włączają się w życie szkoły.
- Uczniowie budują i akceptują tradycje szkolne, regionalne, narodowe, europejskie.
- Uczniowie chętnie czytają różnorodne teksty.
- Uczniowie w sposób asertywny komunikują się z otoczeniem.
- Uczniowie selekcjonują i porządkują zdobyte informacje, oceniają ich wiarygodność i przydatność.
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA |
||||
Lp. |
CELE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN REALIZAICJI |
OSOBY REALIZUJĄCE |
1. |
Aktualizowanie prawa wewnątrzszkolnego pod kątem zgodności z obowiązującym prawem oraz jego popularyzacja. |
- Nowelizacja dokumentów regulujących pracę szkoły. |
na bieżąco |
zespoły zadaniowe, Dyrektor |
2. |
Doskonalenie sprawnego przepływu informacji. |
- Stosowanie różnych form komunikacyjnych. |
na bieżąco |
Dyrektor, |
3. |
Poprawa bazy szkoły. |
- Modernizacja kompleksu boisk sportowych i małej sali gimnastycznej. |
2020-2025
|
Dyrektor
|
- Doposażenie sal lekcyjnych, świetlicy, biblioteki w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne. |
cały czas
|
Rada Pedagogiczna
|
||
- Doposażenie obiektu sportowego. |
cały czas
|
Rada Pedagogiczna |
||
- Wymiana wykładzin w salach lekcyjnych i pozostałych pomieszczeniach. |
w miarę posiadanych środków |
Dyrektor |
||
- Rozbudowa sieci internetowej. |
w miarę posiadanych środków |
Dyrektor |
||
- Doposażenie szkoły w sprzęt audiowizualny, multimedialny, tablice interaktywne, laptopy, komputery, urządzenia biurowe - ogólnodostepne ksero, drukarkę. |
w miarę posiadanych środków |
Dyrektor |
||
4. |
Współpraca szkoły z instytucjami lokalnymi w tym z innymi szkołami i placówkami oświatowymi. |
- Organizowanie lokalnych konkursów i imprez środowiskowych. |
według harmonogramu |
Rada Pedagogiczna |
- Uczestnictwo w spotkaniach, konkursach, imprezach organizowanych przez środowisko lokalne. |
cały czas |
Rada Pedagogiczna |
||
- Kontakty z instytucjami wspomagającymi szkołę. |
według potrzeb |
Rada Pedagogiczna |
||
- Współpraca z Zespołem Opiekuńczo-Wychowawczym nr 4 w Sosnowcu. |
według potrzeb |
Rada Pedagogiczna |
||
5. |
Organizowanie ewaluacji wewnętrznej. |
- Analizowanie dokumentów, ankietowania, wywiady. |
według potrzeb |
zespoły zadaniowe powołane przez RP na dany rok szkolny |
6. |
Kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły. |
- Organizowanie dnia otwartego szkoły. |
1 raz w roku
|
Rada Pedagogiczna |
- Prowadzenie strony internetowej. |
cały czas |
zespoły zadaniowe |
||
- Gazetka dla rodziców. |
3-4 razy |
zespoły zadaniowe |
||
- Organizowanie festynu rodzinnego, WOŚP, wieczornicy, koncertów charytatywnych, przeglądów teatralnych, festiwalu tanecznego |
1 raz w roku |
Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców |
||
- Organizacja konkursów na szczeblu miasta. |
według potrzeb |
zespoły zadaniowe |
||
- Udział w konkursach pozaszkolnych. |
cały czas |
nauczyciele, uczniowie |
||
- Prowadzenie bloga klasowego |
cały czas |
Nauczyciele, uczniowie |
KRYTERIA SUKCESU
- Szkoła jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym.
- Szkoła w bezpieczny i funkcjonalny sposób wykorzystuje budynek i jego otoczenie.